2018-06-29

Nätbanken Nordnet digitaliserar anrika nya kontoret med Conscia Netsafe

Nordnet digitaliserar i StockholmDen nordiska nätbanken Nordnet flyttade i mars sitt huvudkontor till Tullverkets gamla lokaler på Alströmergatan. Bland sekelskiftesbyggnadens tjocka väggar skulle ett säkert, redundant och kraftfullt trådbundet och trådlöst nät installeras med täckning överallt, i valv som på terrass. Efter en upphandling under hösten valde Nordnet Conscia Netsafe som leverantör av nätverk, service och support utifrån företagets certifierade konsulters expertis och serviceförmåga.

Nordnet Gustaf Ekwall Head of Infrastructure Vi är en digital bank i själen och för oss måste ett nätverk fungera och vara helt säkert, alltid och överallt. Därför valde vi att jobba med Conscia Netsafe, vars designprocess, snabbt tillgängliga experter och lättanvända portal borgar för en trygg IT-miljö, säger Gustaf Ekwall, Head of IT Infrastructure på Nordnet.

– Nordnet har redan jobbat med digitalisering och effektivitet som främsta konkurrensmedel i över ett decennium. Vi är därför mycket stolta att få bistå dem med validerade IT-infrastrukturlösningar och kvalificerad support, säger Conscia Netsafes VD Bengt Lundgren.

Nordnet är en bank för investeringar, sparande och lån med verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Målet är att vara de nordiska spararnas förstahandsval. Som digital bank med utmanarrollen i samtliga nordiska länder är det viktigt för Nordnet att alltid satsa såväl på säkerhet som på effektivitet. Detta gällde även det nya nätverket inför flytten till ett nytt huvudkontor.

Nordnet alstromergatanConscia Netsafes CCIE-certifierade konsulter har genomfört såväl pre som post site survey för att säkerställa att den trådlösa täckningen finns överallt trots de tidvis metertjocka väggarna efter en radiodesign enligt Cisco Best Practise.

– Det är ingen självklarhet att skapa ett redundant och fullt täckande radionät i äldre byggnader. Det kräver sin insats i termer av kunskap och arbete för att få bort radioskugga och samtidigt inte ha accesspunkter som stör varandra, säger Kjell Andersson, ansvarig konsult på Conscia Netsafe.

I leveransen finns Cisco 5520 Wireless LAN Controllers (WLC), och Cisco 2802 accesspunkter samt Catalyst 9300 och 9500 switchar samt redundanta Cisco 3595 Identity Service Engine (ISE), samt service, snabb support och livscykelhantering av nätverket i Conscia Netsafes prisbelönta serviceportal CNS. Med CNS kan Nordnet alltid säkerställa att samtlig Cisco nätverksutrustning är uppdaterad, säker och har rätt service och licenser.

Nordnets nya nät erbjuder inte bara redundans utan också ökad säkerhet och användarvänlighet. Med Cisco ISE kan medarbetarna direkt ansluta sig och få rätt behörigheter oavsett vilket Nordnet-kontor de besöker. Certifikatsäkerhet erbjuds för anslutning av Mac:ar och nätet är segmenterat enligt Best Practise.

För mer information:
Bengt Lundgren, VD, Conscia Netsafe, bengt.lundgren@netsafe.se, 070-630 50 10
Erik Arnberg, marknadschef, Conscia Netsafe, erik.arnberg@netsafe.se, 070-758 88 01
Henrik Edström, PR-chef, Nordnet, henrik.edstrom@nordnet.se, 0704-21 84 66

Bilder: https://www.conscia-netsafe.se/press/

Systemintegratören Conscia Netsafe erbjuder kvalificerade lösningar och konsulttjänster med spetskompetens inom Datakommunikation, IT-säkerhet, Datacenter och Operatörsnät. Vår egenutvecklade programvara CNS säkerställer tillgänglighet, prestanda och Compliance för våra kunder. Vi är Guldpartner till Cisco, Cisco Enterprise Partner of the Year i Nordeuropa och fokuserar våra lösningar på Ciscos teknologi. Conscia Netsafe är en del av den nordeuropeiska Consciakoncernen. www.conscia-netsafe.se.

Kontakta oss!

Vi svarar på frågor, lämnar offerter och mycket mer. Vi är bara ett meddelande bort.

Kontakta oss!

Svar inom 24h